top of page

כיצד נוכל לשחרר כאבים מהגוף

עודכן: 18 במרץ 2021


כיצד נוכל לשחרר את הזיכרונות והרגשות הכואבים השמורים בגופנו? ("התרופה לכאב היא בכאב." ~רומי)

הגוף שלך שומר על זיכרון פיזי של כל החוויות שלך (הגוף לא שוכח).


אירועי חיינו מותירים רשמים פיזיולוגיים בגופנו (מתח, כיווץ, כאב, לחץ ועוד), במיוחד כאשר אנו חווים טראומות או מצבים של לחץ קיצוני הגורמים לגוף להילחם, לברוח או לקפוא על מנת להתמודד.

בעולם מושלם נוכל לשחרר את הטראומה או להרגיע את תגובת הלחץ זמן קצר לאחר שהופעלה. אבל אנחנו לא חיים בעולם מושלם, אז כולנו מסתובבים עם רשמים גופניים של חוויות עבר (טובות ורעות) המאוחסנות בגופנו. רובנו לא יודעים לשחרר אותם כי אנחנו אפילו לא מבינים שהם קיימים!


כואב לנו הגב, הראש, הבטן, הצוואר, אנחנו סובלים מסימפטומים או מחלות מסוגים שונים ואנחנו הולכים לרופא שמסתכל ומטפל בבעיה באופן חלקי.

ישנם סיטואציות שונות בחיים כמו: הרגשת מתח בגוף כשאתה צריך לבקש עזרה או להלוות כסף, או שהפנים שלך עלולות להתחמם כשאתה מתבקש לדבר מול קהל. הגוף זוכר את חוויות העבר כשביקשת עזרה וזה לא הלך טוב.

אולי מישהו גרם לך להרגיש בושה כי אתה "אמור להיות מסוגל להתמודד עם זה בעצמך." אולי קראו לך לדבר מול כולם בכיתה ג 'ושאלת שאלה שלא ידעת את התשובה עליה, אז הרגשת נבוכה ומושפלת. לגוף אין מילים לבטא את עצמו, ולכן הוא מגיב בתחושות פיזיות.


איך אפשר לשחרר מתח שאגור בגוף? בעלי חיים רועדים כאשר הם חווים טראומה או חרדה. חשבו על כלב שנלחם עם כלב אחר: לאחר סיום הקרב, שני הכלבים ינערו כדי להרגיע את מערכות העצבים שלהם ולהרגיע את תגובת הילחם או ברח. זה מאפשר להם להמשיך ללא הזיכרון הפיזי של המצב.


בני אדם, לעומת זאת, אינם עושים זאת באופן טבעי. במקום זאת אנו סוחבים איתנו מדי יום את הלחץ, החרדה והטראומה ומשתמשים באוכל ובהתנהגויות ממכרות אחרות כדי להרגיע את עצמנו ולהרגיע את אי הנוחות הרגשית. התנהגויות ממכרות אלה אולי מרגיעות לטווח הקצר אך הם לטווח הארוך לא עוזרות לשחרר את המתח שהגוף מחזיק.


כמה כללים כדי למנוע מראש כאבים גופניים מתמשכים:

1. יש לאפשר לכל רגש להתקיים באופן חופשי. צריך לאפשר גם לרגשות השליליים להתקיים ולא להדחיק אותם. להחליט שכל רגש שאנחנו חווים הוא בסדר, כי יש לו תפקיד.

תן לעצמך רשות להרגיש - אתה צריך להרגיש את זה כדי לרפא את זה. לעתים קרובות הסיבה שאנו חשים צורך להקהות את מה שאנו מרגישים היא מכיוון שאנו מאמינים כי הרגש שאנו חשים אינו מותר. אנחנו חושבים שאסור לנו לכעוס או שאנחנו אמורים להיות חזקים, ולכן אנחנו לא יכולים לבכות. אנחנו עובדים על אוטומט.

מתן רשות לעצמך להרגיש מאפשר לך להיות בעמדת כוח - אתה שולט בו במקום לאפשר לו לשלוט בך ועל ידי כך אתה יוצר את המרחב לריפוי. תהליך הריפוי יביא הרבה רגשות ורגשות שונים; רבים יהיו לא נוחים. כאשר הרגשות הלא נוחים הללו עולים, אפשר להם לעלות בלי להיקשר אליהם; שים לב אליהם על מה שהם ותן להם להשתחרר בעצמם. זה יכול להיות נורא לא נוח בהתחלה, אבל הרשה לעצמך להתבונן בהם בלי שיפוט או תגובה. זה יאפשר לך להגיב באופן אובייקטיבי. הרגשות אינם לנצח. הם באים והולכים, אם אתה נותן להם.


2. פריקה ושחרור רגשי- עכשיו שאפשרתם לעצמכם להרגיש, הגיע הזמן לשחרר את הרגש מגופכם. אתה יכול לעשות זאת על ידי תנועה/פעילות גופנית כלשהי/יוגה או שיקשוקים וניעורי הגוף. אתה יכול גם להפעיל שיר שמשקף את האופן שבו אתה מרגיש ולשיר, לרקוד או לבכות עד שאתה מרגיש מסופק פיזית ורגשית. כל הדברים הללו יעזרו לתת לרגש ביטוי ולהוציא את הרגש מגופך.

לא לגמרי מוכן להזיז את גופך? תיקח יומן/מחברת וכתוב. ללא פילטר, ללא עריכה; השאירו את הכעס, התסכול, העצב וכל דבר אחר שאתם חשים בדף. אין דרך אחת לשחרור. יהיו פעמים שהזזת הגוף תעזור ופעמים אחרות שירה או כתיבה ירגישו יעילים יותר. בחר את השיטה שמרגישה לך הכי טוב כרגע.


3. להגיע לטיפול, סובלים מכאבים פיזיים/נפשיים ומחפשים פתרון שיחזיק לטווח ארוך?


הטיפול שאני מציע הוא שילוב בין עולם העיסוי, הפסיכותרפיה גופנית והיוגה. ביחד, אנחנו נלמד לזהות את אותם רגשות וכאבים שהגוף שלנו מחזיק, נלמד להתבונן על תחושות הגוף בקבלה והסכמה, כמו כן נלמד לשנות את המחשבות והאמונות המגבילות שיוצרות את הכאבים והסבל. מטרת הטיפול תהיה למצוא את שורש הבעיה ולשחרר את הכאבים אחת ולתמיד!


חנן אלון - מטפל בכאבים פיזיים ורגשיים באמצעות מגע/שיחה/תנועה

5 צפיות

שיעורי יוגה בגבעתיים:

ימי ב'-20:30-21:45. ימי ו'-9:00-10:15

Yoga Class, givatayim:

Monday's: 20:30-21:45

Friday's - 9:00-10:15

bottom of page