top of page

שחרור אמונות מגבילות

עודכן: 18 במרץ 2021


חנן אלון | שחרור אמונות מגבילות
חנן אלון | שחרור אמונות מגבילות

אנו לומדים את מערכות האמונה שלנו מהילדות ואז לאורך החיים אנו יוצרים חוויות שתואמות את האמונות שלנו. תתבונן לאורך חייך ותשים לב באיזו תדירות עברת את אותם חוויות שוב ושוב. (לואיז היי).


לאורך חיינו אנו סוחבים אמונות מגבילות בנוגע לעצמנו ובנוגע ולחיינו. לאורך השנים ועד היום אני בודק איפה אני יכול לשפר את חיי וחיי הסובבים אותי מבחינה מחשבתית ורגשית, לשחרר את עצמי "מהשלשלאות" שלא משרתות אותי יותר.

אמונות מגבילות הן כמו מזוודות כבדות, מלאות בחומרים חסרי תועלת, שאנו נושאים איתנו לכל מקום שאנו הולכים.

אתה עשוי לחשוב שכל מה שאתה נושא במזוודות אלו הם דברים חשובים, אבל המזוודות בסופו של דבר מכבידים עליך, יוצרים כאבים בגוף ובנפש ומגבילים מאוד את החופש שלך.

יש גם את כוח ההרגל בלסחוב את המזוודות. ברגע שאתה עושה את זה לאורך זמן, זה הופך להיות מצב ברירת המחדל שלך. אתה לא יודע יותר טוב, אז אתה מסתובב עם המטען הזה מבלי לעצור ולשאול: "רגע, מה אני עושה?"


רוב האמונות המגבילות שאנו מחזיקים למדנו מהורינו. כילדים אנו כמו ספוגים שסופגים באופן לא מודע וקולטים כל הזמן: אמונות, הרגלים, דפוסי התנהגות והשקפות כלליות על העולם מהורינו והסביבה. ובכך אנו מפסלים ומשחזרים את מודל המציאות שלנו, לטובה ולרעה.

על מנת שנוכל לחיות חיים יותר מספקים ומשמחים עלינו לעצור ולהתבונן!

התבוננות על מחשבותינו ורגשותינו מתוך מודעות עצמית מנקודת מבט גבוהה יותר, היא היכולת שלנו להפסיק את "הטייס האוטומטי" ולהתבונן על עצמנו באופן אובייקטיבי במבט על, על מחשבותינו, רגשותינו ומעשינו. זהו הבסיס לשינוי. ככל שנפתח את זה נהיה מסוגלים לגלות ולשחרר דברים שמעכבים אותנו בחיינו מלהגיע לאן שאנו היינו רוצים להגיע.



מה הם 5 השלבים לשחרור אמונות מגבילות?


1. שאל שאלות וצא לחפש את המטמון...

"ההחלטות המגבילות שלך מסתתרות במקומות שבהם אתה מפיק תוצאות שאתה לא רוצה". (מתיו ב 'ג'יימס)

האמונות המגבילות שלנו הן כמו צללים האורבים ומתגנבים מתחת לתוצאות שלא היינו רוצים לקבל. ולכן השאלה הגדולה לזיהוי אמונות מגבילות היא: אילו תוצאות אתה משיג (שחוזרות על עצמם) שאתה לא רוצה? זה יכול להיות בנוגע לכל היבט בחיים.

אם יש לי בעיות פיננסיות, למשל, רוב הסיכויים שאני מחזיק באמונה מגבילה סביב הנושא של כסף. אז רצוי לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:

**מה הדיבור הפנימי שלי לגבי כסף? (אולי זה משהו כמו "אין אף פעם מספיק כסף" או "כסף לא גדל על העצים") באילו מצבים הדיבור השלילי הזה עולה?

איך אני מגיב למצב הכלכלי שלי? בתחושת חוסר אונים? קורבנות? כעס?

**רמז: אם אתה מגיב למצבך באופן שגורם לך להרגיש רע, עצבני ושלא מעצים אותך, זה סימן מובהק לאמונה מגבילה.

אם אתה מתקשה למצוא זוגיות, כנראה שיש אמונה מגבילה שעומדת בדרכך. להלן מספר רעיונות לשאלות שאתה יכול לשאול את עצמך בנוגע לכך: האם אני חושב שכל הנשים הן (תשלים...)? האם אני חושב שכל הגברים הם (תשלים...)?

האם אני חושב שנשים מתעניינות רק ב- X? האם אני חושב שגברים מתעניינים רק ב- Y? האם אני מחכה ל"דבר המושלם.." עד כמה אני מוכן להיכנס לקשר מחייב? האם אני מרגיש ראוי לקשר אוהב/טוב/מוצלח?

השתמש בשאלות מסוג זה לכל היבט בחיים שתרצה לשחרר ממנו אמונות מגבילות. אתה תופתע כמה תוכל לחשוף רק על ידי שאילת השאלות הנכונות.

חלק עיקרי משחרור אמונות מגבילות הוא התייחסות אליהם כאל משחק: "חפש את המטמון". במשחק זה תהיה כנה עם עצמך ותיפתח למוכנות לעשות שינוי. משחקיות והתבוננות בתהליך הזה הופך אותו למהנה יותר ומאיים פחות.


2. רשום את האמונה המגבילה על דף:

כתיבה עוזרת למנף! יש קסם רב בלהוציא משהו שיושב בראש לצורה כתובה. אם תכתוב את האמונות המגבילות שלך, זה ייתן לך פרספקטיבה, אובייקטיביות ותובנות שלעולם לא היית מעלה בדעתך אם רק היית שומר את הכל בראש שלך.


3. להכיר בכך שזו אמונה, ולאו דווקא אמת מוחלטת.

זה חיוני להבין. רק בגלל שאתה מאמין במשהו לא הופך אותו לעובדה. ההתבוננות באמונות מנקודת מבט אובייקטיבית מאפשרת שינוי בפני עצמו.

כל מה שאנחנו שומעים הוא דעה, לא עובדה. כל מה שאנחנו רואים הוא פרספקטיבה, לא האמת (מרקוס אורליוס).


4. שנה את מחשבותיך עד שהאמונה תשתנה (טרנספורמציה).

הדרך היעילה ביותר להיפטר מאמונות מגבילות היא להחליף אותן באמונות מעצימות יותר. אמונה היא בסה"כ מחשבה שחוזרת על עצמה שוב ושוב ושוב. בעזרת התבוננות על המחשבות שלנו נוכל לשנות אותם. אם נשנה את המחשבות באופן מתמשך נוכל לשנות אמונה.

הצהרות חיוביות ("אפירמינציות" או "מנטרות") בליווי יצירת רגש חיובי, שיוצר תדר חיובי (ויברציה של התרגשות, שמחה, הנאה וכו'...) מאוד חשובות ושימושיות כאן. אם נחזור לאמונה המגבילה בנוגע לכסף:

"אין אף פעם מספיק כסף." בכל פעם שאתה אומר את זה או "אין לי את הכסף" או משהו כזה (לעצמך או בקול רם), שנה אותו למשהו כמו:

יש לי תמיד יותר ממספיק כסף כדי לספק את צרכיי, רצונותיי ותשוקותיי.

אני סומך על עצמי ויש לי תמיד ביטחון כלכלי באופן קבוע בחיי.

אני פתוח לקבל את כל השפע והעושר שהיקום מביא לי.

אני תמיד מזמן ומושך אליי כל מה שאני רוצה אל עבר עתיד מפואר.

הכסף מגיע אליי בקלות, פשוט וללא מאמץ.

עושר זורם כל הזמן לחיי.

פעולותיי יוצרים שגשוג מתמיד.

אני בהלימה עם כל השפע שנכנס לחיי.

הערה: מצא הצהרה חיובית (באופן אינטואיטיבי) שמרגישה לך הכי מדויקת ומתאימה או צור חדשה משלך על סמך האמונה המגבילה הספציפית שברצונך להחליף ורשום אותה על דף + תרשום הוכחות לכך כל יום.

**הערה: בתחילה זה יראה מוזר ומזוייף.. מצויין!! Fake it until you make it:)

עקביות היא המפתח בתרגול זה. החלף ללא הרף דיבור עצמי מגביל לדיבור עצמי מעצים יותר ועד מהרה האמונה תשנה וכך גם המציאות שלך.


5. חבר את המחשבות לפעולות על סמך האמונה החדשה:

איך היית מתנהג או פועל אם הייתה לך את אותה אמונה חדשה? פעל כך!

זה פשוט כמו שזה נשמע. התנהג כאילו האמונה שאתה רוצה היא המציאות שלך עד שהיא תהפוך למעשה למציאות שלך.

אם נחזור לדוגמא של אמונות מגבילות סביב כסף, שינוי פעולות לא בהכרח אומר להתחיל לבזבז כסף. זה יכול להיות פשוט כמו להכיר תודה על מה שיש בחייך (ולא להרגיש אשמה) בכל פעם שאתה מוציא כסף.

זו יכולה להיות גם מחשבה או תוכנית שתאפשר להכניס יותר הכנסות, במקום להתלונן על כך שאין מספיק או חסר כסף.

דוגמא אחרת: אם אתה מאמין שאתה חלש? תתחיל לדבר לעצמך אחרת, להתאמן ולעשות פעילות גופנית שתחזק אותך עד שתצבור יותר כוח.

אם אתה חושב שאתה גרוע בלדבר עם גברים / נשים (מי שאתה נמשך אליו)? תפנה למאה איש בחודש הקרוב ותתאמן בלגשת..

חבר את הרצון והאמונה החדשה לפעולה. עליך לפגוש את היקום באמצע באמצעות מעשים. דמיין את הפעולה וממש את החזון

**הערה: בצע את שלבי 4-5 בו זמנית עד שהאמונה המגבילה תוחלף לאמונה מעצימה יותר. זה עשוי לקחת יום או יומיים עבור חלק מהאנשים, או אפילו חודש או יותר עבור אמונות מושרשות עמוקות.

ישנן גם פעולות משקיטות תודעה כמו ישיבה במדיטציה מידי יום או תירגול יוגה או טיפול בפסיכותרפיה גופנית שעוזרות לקבל תובנות העולות מתוך הגוף, הנשמה ותודעה שקטה אם רק נסכים לכך.

אם אתם מרגישים בסטרס, ביקורתיים כלפי עצמכם ואחרים, כואבים בגוף ועוד מוזמנים לפנות אליי לשיחת יעוץ בחינם, אשמח לעזור.


חנן אלון

מטפל גוף נפש ומורה ליוגה, מלווה אנשים המתמודדים עם כאבים, לחצים באופן פיזי/רגשי באמצעות מגע, שיחה ותנועה.

724 צפיות

שיעורי יוגה בגבעתיים:

ימי ב'-20:30-21:45. ימי ו'-9:00-10:15

Yoga Class, givatayim:

Monday's: 20:30-21:45

Friday's - 9:00-10:15

bottom of page