top of page

האם מחשבות שליליות עלולות לגרום למחלות? (מחלת "השימוטו"-סיפור מקרה מהקליניקה)


בהחלט כן!


מחשבות ורגשות שליליים עלולים לגרום לבעיות בריאותיות חמורות.

שליליות מכניסה את גופנו למתח, או למצב "הילחם או ברח". גופנו נועד להתמודד עם מצבי לחץ ע"י שחרור הורמון קורטיזול לזרם הדם, מה שהופך אותנו לערניים וממוקדים יותר, אך יוצר בתוכנו פחדים הישרדותיים, שגורמים לנו להיות מונעים מלחץ ולא מתוך תחושת ביטחון, אמונה ואהבה בזרם החיים. אף על פי שלחץ מסוים טוב עבורנו ומקדם אותנו בחיים, כאשר הוא במינון גבוה מדי הוא עלול להזיק לבריאותנו. מחשבות ורגשות שליליים באופן ממושך מקטינות את יכולתה של מע' החיסון להגן על הגוף.


***סיפור מקרה***

לאחרונה הגיעה אליי מטופלת בת 54 נשואה + 2.

היא התלוננה שהיא סובלת ממחלת ה"השימוטו" (Hashimoto’s Thyroiditis) מחלה אוטואימונית, המופיעה בעיקר אצל נשים והמתבטאת בשלב הראשוני בהגדלה של בלוטת התריס ובשלבים המתקדמים בעייפות כרונית, עלייה במשקל, חולשה, אי סבילות לקור וכאבי שרירים.

בנוסף יש לאותה מטופלת עוד הרבה מאוד סימפטומים ובעיות כמו: לחץ דם גבוה, סכרת, דיכאון, כבד שומני, פריצת דיסק בגב וכו' וכו'.


כששמעתי את כל זה בפעם הראשונה פשוט נדהמתי איך אישה זו מתפקדת בכלל ואז נוכחתי לדעת שהיא באמת לא מתפקדת ורק רוצה למות, רק רוצה למות (על פי דבריה), אפילו הכדורים נגד דיכאון לא עוזרים.

הרופאים ממלאים אותה בתרופות רבות מאוד, ששוב מקשות מאוד על התפקוד, רוב הזמן היא כמו "זומבי" רוצה לישון או לסיים את חייה, שרק יגמר הסבל!


לאחר מספר מפגשים כבר קיבלתי תמונה בהירה יותר, שאלתי אותה מתי הכל התחיל?

הבנתי את התגלגלות הסיפור של חייה ונוכחתי לדעת שהיא במעין "מעגל קסמים" חשוך מאוד שלא מאפשר לה למצוא נקודת אור באפילה הזאת. האפילה הזאת נמצאת דבר ראשון במחשבותיה ואמונותיה ודעותיה על עצמה! הסיפור שהיא למדה לספר לעצמה מגיל קטן ניהל אותה ויצר את המצב הקשה הזה, עד שהגוף, הנפש והנשמה שלה צעקו מבפנים די! לא עוד...אני לא מוכנה לחיות ככה יותר! היא הגיעה לקצה...


סיפור ילדותה לא פשוט, בגיל 9 אובדנים רבים חוותה בקרב המשפחה וחיה רק עם אמא שסגרה אותה בבית ולא נתנה לה לצאת (פחדה עליה). התחתנה בגיל 22 והחלה לתפקד במסגרות שיצרה לעצמה "כמו רובוט", כמו רובוט לא מאושר שעוסק במטלות והתחייבויות מתוך תקווה שיום אחד הכל ישתנה. מגדלת את 2 ילדיה מתוך תקווה שיום אחד יהיה לה קצת זמן גם בשביל עצמה. וכך עברו להם וחלפו להם 50 שנה !!


התחלנו תהליך טיפולי, תהליך ריפוי, חיזוק והעצמה פיזית, אנרגטית ונפשית! טיפול המשלב כלים רבים מתוך הידע והניסיון הרב שיש לי במקרים של כאבים ומתחים פיזיים ורגשיים. כל זאת העלה את כל האפשרויות שעומדות בפניה להבריא ולמצוא את הדרך לצאת מהמקום הכואב והשלילי הזה שיותר נמוך ממנו כבר אי אפשר לרדת.


הסברתי לה את הקשר בין השיח הפנימי שלה, אמונותיה ותפיסותיה לגבי עצמה לבין הקשר למה שזה יוצר בגוף שלה.

מדוע היא מרגישה כ"כ רע כאשר היא מדברת וחושבת בצורה כ"כ שלילית, לא אוהבת ולא מקבלת את עצמה.

התחלתי ללמד אותה לשים לב לכך ולהחליף מחשבות שליליות למחשבות ואמונות חיוביות. עודדתי אותה להתחיל ולעשות פעילות גופנית קבועה, לשתות מים, לישון נכון, לאכול נכון ובריא, לטפח את עצמה יותר ולהפסיק להגיע למקומות שמלכתחילה גורמים לה ליפול לתהום. להבין מה הם באמת רצונותיה האמיתיים (מבלי לרצות אף אחד). מה זאת אהבה עצמית? ואיך מיישמים זאת בפועל? מה זה אושר בשבילה?

לאט לאט ובהדרגה ללמד אותה להבין שרצוי שהיא תלמד לשים את עצמה במקום הראשון! קודם כל להתחזק ולהבריא ואז לטפל בכל השאר, כמו מטלות הבית, הטיפול בילדים וכו'.


זה מדהים בעיניי איך חיינו ובריאותנו מושפעים באופן ישיר ממחשבותינו והרגשותינו. עם קצת הכוונה, תרגילים פרקטיים לשינוי חשיבה חיובית, עיסויים וטיפולים לגוף, ניהול רגשי נכון, תנועה לגוף וכו' איפשר לה כבר לאחר מס' מפגשים מועט להרגיש יותר טוב ולבחור בחיים!

כמובן, שהדרך היא עוד ארוכה, הרי לא כ"כ מהר אפשר להטמיע ולשנות תפיסות והרגלים ודפוסים של 54 שנים בין לילה, אבל בהחלט בהדרגתיות, אורך רוח, רצון ואמונה מתגברים ללמוד כלים שיובילו לבריאות מייטיבה.


זה גם מדהים בעיניי שבראיה ההוליסטית בעיות בבלוטת התריס כמו מחלת ההשימוטו קשורות לתחושת "השפלה" - שלעולם אינני עושה מה שברצוני לעשות, מתי יגיע תורי?


חנן אלון-

מטפל ומלווה אנשים ביציאה מכאבים פיזיים ונפשיים באמצעות תהליכי מודעות עצמית, מגע (עיסויים), שיחות (פסיכותרפיה גופנית), תנועה (יוגה) ועוד כלים לשינוי חשיבתי ומציאת הסיבות הרגשיות לבעיות הפיזיות שלנו.



38 צפיות

שיעורי יוגה בגבעתיים:

ימי ב'-20:30-21:45. ימי ו'-9:00-10:15

Yoga Class, givatayim:

Monday's: 20:30-21:45

Friday's - 9:00-10:15

bottom of page