top of page

מה הם ההשפעות של לחץ על הגוף שלנו? ומה ניתן לעשות?


גופנו מסוגל להתמודד עם לחץ במינונים קטנים, אך כאשר מתח זה הופך לטווח ארוך או כרוני, זה יכול להיות בעל השפעות חמורות על גופנו.


במיוחד בימים לא פשוטים אלו...


מטופלת שהגיעה אליי היום המומה, מכווצת, מפוחדת, חרדה. בקושי מסוגלת לדבר ולהסביר מה היא מרגישה..אמרה לי:

"בא לי להיכנס לאיזה חור ולהתחבא שם, כמו עכבר...".

זה באמת מרגיש כך במיוחד בתקופה לא פשוטה זו שבה אנו חשים איום על חיינו, כל המנגנונים ההישרדותיים שלנו משדרים לנו באופן טבעי, להיכנס פנימה, להינעל, להיסגר. מה עושים? מה קורה במע' הגוף השונות אם לא נטפל בזה?

1.מערכת השלד והשרירים כאשר הגוף לחוץ, השרירים מתוחים. מתח השרירים הוא כמעט תגובה רפלקסית ללחץ - דרכו של הגוף לשמור מפני פציעות וכאבים. כאשר השרירים מתוחים ומתוחים לפרקי זמן ארוכים, הדבר עלול לעורר תגובות אחרות בגוף ואף לקדם הפרעות הקשורות למתח. לדוגמא, גם כאב ראש וגם מיגרנה קשורים למתח שרירים כרוני באזור הכתפיים, הצוואר והראש. כאבי שרירים ושלד בגב התחתון ובגפיים העליונות נקשרו גם ללחץ. 2.מערכת הנשימה


מערכת הנשימה מספקת חמצן לתאים ומסלקת פסולת פחמן דו חמצני מהגוף. מתח ורגשות חזקים יכולים להופיע עם תסמינים נשימתיים, כגון קוצר נשימה ונשימה מהירה, כאשר דרכי הנשימה בין האף לריאות מתכווצות. לחצים פסיכולוגיים יכולים להחמיר בעיות נשימה ובמיוחד אצל אנשים הסובלים ממחלות נשימה קיימות כמו אסטמה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD; כולל אמפיזמה וברונכיטיס כרונית). כמה מחקרים מראים כי לחץ חריף - כמו מוות של אדם אהוב - יכול למעשה לגרום להתקפי אסתמה. בנוסף, נשימה מהירה - או אוורור אוורור - הנגרמת על ידי לחץ עלולה לגרום להתקף פאניקה אצל מישהו הנוטה להתקפי פאניקה. טיפול לגוף בשילוב כלים פסיכותרפויטים לעידוד הרפיה, נשימה ואסטרטגיות התנהגות קוגניטיביות אחרות יכולה לעזור.


3.מערכת לב וכלי דם הלב וכלי הדם מהווים יסודות הפועלים יחד בכדי לספק הזנה וחמצן לאברי הגוף. הפעילות של שני היסודות הללו מתואמת גם בתגובת הגוף ללחץ. לחץ אקוטי - לחץ שהוא רגעי או קצר טווח כמו עמידה בזמנים, תקוע בתנועה או טריקה פתאומית על הבלמים כדי למנוע תאונה - גורם לעלייה בקצב הלב ולכיווץ חזק יותר של שריר הלב, עם הורמוני הלחץ - אדרנלין, נוראדרנלין וקורטיזול - מתנהגים כשליחים להשפעות אלה. בנוסף, כלי הדם המובילים דם לשרירים הגדולים וללב מתרחבים, ובכך מגדילים את כמות הדם המוזרמת לחלקים אלה בגוף ומעלים את לחץ הדם. זה ידוע גם בשם תגובת "הלחם או ברח". גם אם חולף לו פרק הלחץ החריף, עדיין הגוף עשוי לשמור בתוכו רגשות ולחצים כלואים. לחץ כרוני, או לחץ מתמיד שחווה לאורך זמן ממושך, יכולים לתרום לבעיות ארוכות טווח של הלב וכלי הדם. העלייה העקבית והמתמשכת בקצב הלב, והרמות הגבוהות של הורמוני הלחץ ושל לחץ הדם, עלולות לגבות מחיר מהגוף. לחץ מתמשך ארוך טווח זה יכול להגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם, להתקף לב או לשבץ מוחי. **ישנם עוד הרבה מע' בגוף המושפעות מלחץ כרוני כגון:


המערכת האנדוקרינית (מערכת ההפרשה הפנימית)- בזמן לחץ מתמשך, המע' שהיא למעשה אוסף של בלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים (בצורה מוגזמת) אל מחזור הדם. במצבים אלו הורמון הקורטיזול מיוצר באופן גבוה מדי ושוחק את המע' החיסונית תקשורת מה שיכול להוביל לעייפות כרונית, הפרעות מטבוליות (למשל, סוכרת, השמנת יתר), דיכאון והפרעות חיסוניות.


מערכת העיכול- במעי יש מאות מיליוני נוירונים אשר יכולים לתפקד באופן עצמאי למדי ונמצאים בתקשורת מתמדת עם המוח - ומסבירים את היכולת להרגיש "פרפרים" בבטן. מתח יכול להשפיע על תקשורת זו במעי, ועלול לגרום לכאב, נפיחות ואי נוחות במעיים להרגיש ביתר קלות. המעיים מאוכלסים גם במיליוני חיידקים אשר יכולים להשפיע על בריאותו ועל בריאות המוח, אשר יכולים להשפיע על יכולת החשיבה וההשפעה על רגשות.

מע' העצבים - מערכת העצבים האוטונומית תפקיד ישיר בתגובה פיזית למתח והיא מחולקת למערכת העצבים הסימפתטית (SNS), ולמערכת העצבים הפאראסימפתטית (PNS). כאשר הגוף לחוץ, ה- SNS תורם למה שמכונה תגובת "להילחם או לברוח". הגוף מעביר את משאבי האנרגיה שלו למאבק נגד סכנת חיים, או בריחה מאויב.מכיוון שמערכת העצבים האוטונומית ממשיכה לעורר תגובות פיזיות, היא גורמת לבלאי בגוף.


בקליניקה שלי ניתן לקבל טיפולים לגוף ולנפש דרך מגע (עיסויים), שיחות (פסיכותרפיה גופנית) ותנועה (יוגה) ועוד מגוון כלים העוזרים לנו לשחרר רגשות כלואים מתוך הגוף, רגשות של פחד, כעס, תיסכול וכו' ובמקומם להכניס יותר שלווה ורוגע ובטחון. כל זה יאפשר לגוף ולנפש לחזור לתפקוד תקין ולשפר את אורח החיים שלנו.


אם תרצה תמיכה נוספת או אם אתה חווה לחץ קיצוני או כרוני, אוכל לעזור לך לזהות את האתגרים והלחצים המשפיעים על חיי היומיום שלך ולמצוא דרכים שיעזרו לך להתמודד בצורה הטובה ביותר לשיפור הרווחה הגופנית והנפשית שלך.



90 צפיות

שיעורי יוגה בגבעתיים:

ימי ב'-20:30-21:45. ימי ו'-9:00-10:15

Yoga Class, givatayim:

Monday's: 20:30-21:45

Friday's - 9:00-10:15

bottom of page