top of page

הכרת תודה - Santosha

עודכן: 18 במרץ 2021


הכרת תודה - Santosha (בתרגום מסנסקריט - קבלה, סיפוק ושביעות רצון).

בפילוסופיה היוגית מדברים על אחד מהכלים שיכולים להביא יותר אושר בחיינו.

בואו נעצור לכמה רגעים ונביט על החיים שלנו ברגע זה. נעצום את העיניים וניקח נשימה עמוקה. נניח את כפות הידיים שלנו על מרכז בית החזה. דמיינו את הבית שלכם, העבודה, משפחה, חברים, תחביבים. האם אתם מאושרים? האם ישנם דברים שאתם רוצים לשנות בחייכם?

תתחילו לעבוד מבפנים החוצה. תתחילו להעריך ולהכיר תודה על הגוף שלכם, על המשפחה והחברים, על הבית, העבודה וכו'. לפני שאתם פוקחים עיניים, תשימו לב איך אתם מרגישים מנטלית ופיזית.


הבוקר הגיעה אליי תלמידה חדשה אצלי לשיעור יוגה והתחילה לספר לי את כל הסיבות בעולם, מדוע היא לא מספיק טובה ביוגה...קודם כל הגוף שלה לא מספיק חזק וגמיש, היא הרבה זמן ללא פעילות גופנית וללא תרגול יוגה קבוע, היא בטח לא תצליח לעשות את כל התנוחות או אפילו חלק מהם ואפילו כדאי לאחרים לא להסתכל עליה בזמן שהיא מתרגלת, כדי שהיא לא תהרוס לאחרים ועוד הרבה דברים ביקורתיים וקשים כלפי עצמה וכל זאת עוד לפני שהתחילה את השיעור בכלל.

וואו, כ"כ הרבה טענות ותלונות כלפי עצמה וכלפי הגוף שלה.

עלו לי כל מיני מחשבות בראש לגבי הסיטואציה הזאת, כמו למשל: מה זה מאפשר לה להיות כ"כ קשה עם עצמה? האם היא גם כך חושבת ופועלת בחיי היום יום שלה כלפי עצמה וכלפי הסביבה שלה? חוץ מזה, מה זה מקדם עבורה לחשוב כך? וגם מתי אני גם שוכח להכיר תודה.


עניתי לה, שהייתי דווקא מציע לה להכיר תודה על מה שיש, לראות את מה שנמצא. הרי בכל זאת, למרות הקושי שלה והחששות, היא הגיעה לשיעור, קמה בבוקר מוקדם והחליטה לעשות משהו בשביל עצמה, האם זה כבר לא שווה משהו? והאם זה יכול לקדם יותר לחשוב כך? בסוף השיעור היא הודתה לי ושמחה כ"כ, כי למרות שהיה לה מאתגר, היא הרגישה תחושת סיפוק ומסוגלות, תחושה של שמחה, אושר והצלחה.

בסוף השיעור אני בד"כ מציע למתרגלים לקחת רגע עם עצמם - להודות, להכיר תודה למישהו או על משהו בחייהם. בצורה מודעת לעצור, לחייך חיוך פנימי ולהרגיש את הלב נפתח ומתרכך. לתחושת הודיה יש הדרך להביא אותנו לרגע הזה, להווה, לאפשר לנו להיות עם מה שיש, המיינד שלנו הוא כבר לא רודף אחר משהו בעתיד או תלוי/נצמד במשהו ששייך לעבר.


מחקרים מראים שהתרומה להכרת תודה יוצרות:

1.תחושה שאני יותר מחובר (פחות בודד). 2.מחזק את המע' החיסונית. 3.משפר איזון נפשי/רגשי. 4.משפר שינה. 5.מגביר אנרגיה וויטליות. 6.יוצר בטחון עצמי. 7.תחושת רגיעה. 8.מגביר יצירתיות. 9.משפר ומקל על מצבים עם קשיים ואתגרים.


ולסיכום: "הכרת תודה משחררת או פותחת את תחושת המלאות בחיים. היא הופכת את מה שיש ברשותנו למספיק ויותר מזה. היא הופכת הכחשה לקבלה, כאוס לסדר, בלבול לבהירות...היא הופכת בעיות למתנות, כישלונות להצלחות, את הבלתי צפוי לתזמון מושלם וטעויות לאירועים חשובים. הכרת תודה יוצרת הגיון לגבי מה שחווינו בעברנו, מביאה שלווה לרגע הזה ויוצרת חזון למחר" - תרגום מ-Melody beattie.

10 צפיות

שיעורי יוגה בגבעתיים:

ימי ב'-20:30-21:45. ימי ו'-9:00-10:15

Yoga Class, givatayim:

Monday's: 20:30-21:45

Friday's - 9:00-10:15

bottom of page